Świąteczne ucztowanie z rozsądkiem

Świąteczne ucztowanie z rozsądkiem Tag: kolacja wigilijna    mądre ucztowanie    potrawy wigilijne    Wigilia    zaburzenia trawienia

Okres świąt Bożego Narodzenia jest bardzo szczególnym, nierzadko uważanym za magiczny, czasem dla każdego z nas. Dużą rolę odgrywają nasze wspomnienia z dzieciństwa, w których pamiętamy o ładnie wystrojonej kolorowymi bombkami i światełkami drzewku bożonarodzeniowym, świętym Mikołaju zostawiającym prezenty pod nią. Towarzyskim spotkaniom w rodzinnym gronie towarzyszy bogactwo tradycyjnych wigilijnych potraw i dań. Nie trudno wtedy o przejedzenie się, które zdecydowanie nie służy naszemu układowi trawiennemu. Sztuką jest cieszenie się wyjątkowym wigilijnym jedzeniem, którego nie mamy okazji skosztować na co dzień – a rzeczy niedostępne przez cały rok są jeszcze bardziej kuszące! – bez objadania się na zapas.

Tradycja mówi, że podczas wigilijnej kolacji powinniśmy spróbować każdej z potraw przygotowanych specjalnie na ten wieczór. Na wigilijnym stole powinno znaleźć się dwanaście potraw postnych, które symbolizują dwunastu apostołów. Najważniejsza potrawą znajdującą się zawsze na polskiej wieczerzy wigilijnej jest ryba symbolizująca Chrystusa. Najczęściej jest to tradycyjny polski karp, choć ostatnio coraz modniejsze staje się łosoś, który podobno jest o wiele zdrowszy i mniej kaloryczny. Można podawać go z panierką podsmażonego na gorącym oleju lub w galarecie, a także przygotować na staropolski sposób. Na polskim stole również znajduje się śledź solony bądź w zalewie octowej oraz przyrządzona z niego sałatka śledziowa. Ponadto na wigilijnej wieczerzy nie może zabraknąć czerwonego barszczu z uszkami z nadzieniem grzybowym, zupy grzybowej i rybnej, pierogów z kapustą i grzybami, kapusty z grochem, klusek z makiem czy kompotu z suszonych owoców. Na kresach tradycyjną wschodnią potrawą jest tzw. kutia, którą przygotowuje się z pszenicy, maku, miodu i bakalii. W Wigilię pomija się chleb i bułki na rzecz słodkiej chałki lub tzw. strucli, czyli kołacza pszennego. Tradycyjnymi ciastami świątecznym są piernik staropolski oraz makowiec.

Nic zatem dziwnego, że tak pyszne potrawy kuszą każdego z nas do skosztowania jak najwięcej z nich, tym bardziej, że tradycyjna polska wieczerza wigilijna jest wyłącznie raz w roku. I chociaż wszystkie potrawy można przygotować przez cały rok to już inaczej smakują. Brakuje im wyjątkowej aury, jaką stwarza Boże Narodzenie. Dlaczego więc mielibyśmy sobie odmawiać tylu pysznych rzeczy w ten jeden wigilijny wieczór? Najlepszym rozwiązaniem jest zatem przestrzeganie zasady zgodnej z wieloletnią polską tradycją, czyli koniecznego skosztowania choć po trochę wszystkich dwunastu wigilijnych potraw, żeby tradycji stała się zadość. Warto również rozpocząć wigilijne ucztowanie wraz z pojawieniem się pierwszej Gwiazdki na niebie, żeby nie spożywać świątecznej wieczerzy zbyt późno. Jedne z pierwszych potraw, od jakich powinniśmy zacząć świąteczne ucztowanie są właśnie zupy, po których nie będziesz stanie zjeść zbyt wielkiej ilości innych potraw, gdyż bardzo sycą. Dla zmniejszenia kaloryczności kolacji wigilijnej można przygotować jedynie karpia w galarecie zamiast smażyć go w panierce na gorącym oleju. Na problemy żołądkowe związane z trawieniem dobrze jest zaopatrzyć się w specjalne suplementy diety, które wspomogą i usprawnią pracę żołądka i wątroby.

Po obfitej wigilijnej kolacji warto wybrać się pieszo na Pasterkę do kościoła. Wolny spacer z najbliższymi na świeżym powietrzu pomoże nam z pewnością nie tylko w szybkim spaleniu kilogramów, ale przyśpieszy proces trawienia spożytych potraw. W Wigilię nie można głodzić się od samego rana, tylko należy jeść regularnie lekkie posiłki, o czym często zapominamy w ferworze przygotowań świątecznych. Jeżeli jesteś fanatykiem liczenia kalorii każdego zjedzonego dania, to poniżej zamieszczamy kalorię poszczególnych dwunastu tradycyjnych potraw wigilijnych w tabelce:

I, co najważniejsze, pamiętaj o wesołym humorze i ciesz się jak najwięcej z Wigilii spędzonej ze swymi najbliższymi! Śmiech to nie wyłącznie zdrowie, ale łatwy i przyjemny sposób na schudnięcie! Wesołych Świąt Bożego Narodzenia!

Preparaty, które wspomogą układ trawienny podczas kolacji wigilijnej i świąt Bożego Narodzenia:

Cholamid, 500 mg, 30 tabletek – suplement diety zalecany w zaburzeniach trawienia, które wynikają z upośledzenia wydzielania żółci i w zespołach poresekcyjnych pęcherzyka żółciowego. Posiada również zastosowanie w stanach zapalnych pęcherzyka i dróg żółciowych, kolce wątrobowej i kamicy żółciowej. Działanie  żółciopędne i odkażające drogi żółciowe.

Gastroval, 15 kapsułek– preparat, który zawiera naturalne aktywne enzymy oraz wyciągi roślinne na poprawę trawienia. Działają one synergistycznie , pobudzając wydzielanie soków żołądkowych i żółci, rozkładając składniki pokarmowe oraz wzmacniając ochronę komórek wątroby i trzustki przed szkodliwymi czynnikami.

Hepatil, 150 mg, 40 tabletek – suplement diety polecany szczególnie przy ostrym zapaleniu wątroby i jej marskości, zaistniałej niezależnie od konkretnej przyczyny. Można stosować również zapobiegawczo w ostrej i przewlekłej hiperamonemii. Zawarta w nim ornityna zwiększa tolerancję  na substancje, które uszkadzają miąższ wątroby, czyli takie jak leki przeciwgruźlicze oraz przeciwnowotworowe. Stosowana jest ona także w zaburzeniach trawienia, które wywołane są  przez zaburzenia funkcji wątroby.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*