Właściwości zdrowotne bananów

Właściwości zdrowotne bananów Tag: banan witaminy    banany    właściwości bananów

W Polsce banany są jednymi z najczęściej transportowanych owoców południowych. To bardzo pyszne owoce, które w dodatku zawierają w sobie mnóstwo wartości odżywczych niezbędnych naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Dostępne są w sklepach przez cały rok i można jeść banany zarówno w domu, jak i poza nim. Nawet dzieci lubią tego typu przekąski. Można wykorzystać je jako dodatek do sałatek owocowych oraz innych deserów lub zjeść same w sobie. Najlepsze są banany, które są pokryte jak największą liczbą brązowych plamek, gdyż są one bardziej dojrzalsze, a przez to słodsze i smaczniejsze.

Źródło cennych pierwiastków

Atutem bananów oprócz smaku jest zawartość poszczególnych witamin, minerałów i innych mikroelementów, który zagwarantują nam zdrowie. Są źródłem m.in.  kwasu askorbinowego, czyli witaminy C, która bierze udział w ochronie i wzmacnianiu układu immunologicznego, reguluje wchłanianie żela oraz uszczelnia naczynia krwionośne, a jej brak odznacza się osłabioną odporność oraz szkorbut, tj. wypadanie zębów oraz krwawienie dziąseł. Głównym składnikiem bananów jest potas, który m.in. zapobiega nadciśnieniu, przez co obniża ciśnienie krwi, reguluje rytm pracy serca, utrzymuje odpowiedni bilans wody w organizmie oraz wspomaga usuwanie produktów przemiany materii. Jego niedobór powoduje zmęczenie i senność, zawroty głowy, zatrzymywanie wody w organizmie. Banan zawiera aż 400 [mg] potasu (na 100 g) produktu, natomiast osoby dorosłe mają zapotrzebowanie na aż 4 700 [mg]. Ponadto w jego składzie wartości odżywczych znajduje się również błonnik, którego dietetyczne właściwości są powszechnie znane. Należą do nich m.in. regulowanie aktywności flory jelitowej, niwelowanie uczucia głodu, działanie oczyszczające przewód pokarmowy z toksyn oraz obniżanie poziom złego cholesterolu.

Banany są również  źródłem „minerału antystresowego”, czyli magnezu, który zaliczany jest do najcenniejszego biopierwiastku. Funkcje życiowe, jakie spełnia on w organizmie ludzkim są rozliczne. Nic dziwnego, że preparaty zawierające największe ilości tego pierwiastka są polecane szczególnie osobom, które na co dzień znajdują się w stresowych sytuacjach oraz są narażone na intensywny wysiłek psychofizyczny, ponieważ magnez ma zbawienny wpływ na ludzki układ nerwowy oraz pomaga w zachowaniu fizycznej i psychicznej równowagi. Wspomaga także układ immunologiczny oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę, iż jest on konieczny do właściwego metabolizmu witaminy C oraz reguluje poziom potasu w organizmie, a także stymuluje witaminę B1. A jak już wcześniej zostało zauważone – banan zawiera w sobie kompleks tych trzech witamin, dlatego jest bardzo cennym źródłem tego typu mikroelementów. Natomiast niedobór magnezu wiąże się ze stanem rozdrażnienia i zagubienia, pogorszeniem koncentracji, nadciśnieniem, arytmią serca oraz zaburzeniem miesiączkowania u kobiet. A jak wygląda dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek w organizmie? Wśród dzieci waha się pomiędzy 80 a 130 [mg], młodzieży – od 240 do 410 [mg], natomiast u osób dorosłych: 420 [mg] u kobiet, a 320 [mg] u mężczyzn. W bananie na 100 g produktu znajdziemy 30 [mg]. Jednak często zaleca się dodatkową suplementację tego minerału.

A może dieta bananowa?

Ostatnio hitem wśród różnego rodzaju diet stała się kuracja odchudzająca bazująca właśnie na spożywaniu bananów. Pomysł jej narodził się w Japonii, lecz szybko rozprzestrzenił się na cały świat i zyskał popularność, dzięki wysokiej skuteczności diety bananowej. Na czym polega owa nowinka dietetyczna? Po pierwsze zwraca uwagę fakt, iż dieta bananowa występuje w dwóch wariantach, rozróżnionych ze względu na czas trwania kuracji. Jednak ponoć nieważne czy stosuje się ją przez miesiąc czy tydzień – w obu przypadkach pozwala na zgubieniu aż 7 kilogramów! Jak to możliwe? Każdy z wariantów posiada osobny program. Dieta bananowa z wariantem miesięcznym polega na zjedzeniu jednego lub kilku bananów na śniadanie oraz popijanie ich przegotowaną wodą. Poza tym podczas całego dnia można jeść wszystko oprócz lodów, słodyczy, chipsów i alkoholu. Kolację nie można spożywać po godzinie 20. Dieta tygodniowa jest bardziej restrykcyjna, gdyż śniadanie, obiad i kolacja składają się banana przyrządzonego w formie muesli, płatków owsianych, szklanki maślanki, jogurtu naturalnego albo soku, z dodatkiem łyżeczki miodu. Drugie śniadanie i podwieczorek to niezbyt duże jabłko. Ponadto trzeba wypijać przynajmniej 2 litry wody dziennie. Jednak bardziej prawdopodobny wydaje się miesięczny wariant diety bananowej.

W aptece znajdziesz leki o smaku bananowym:

Calcium Sanosvit, 150 ml – stosowany w profilaktyce i uzupełnianiu niedoboru wapnia w organizmie, zwłaszcza w okresie ciąży i laktacji, w leczeniu osteoporozy oraz wspomagająco przy alergiach.

Suplementacja potasu:

Kalvit, 60 tabletek – suplement diety uzupełniający niedobory potasu. Szczególnie zalecany w sytuacjach stresowych, w czasie zwiększonego wysiłku fizycznego i umysłowego.  Ponadto potas pomaga utrzymać równowagę płynów, co ma wpływ na prawidłową pracę serca i metabolizm w komórkach.

Idealny smakowy  lek dla dzieci:

Ibum zawiesina doustna, 130 g – dla dzieci. Zwalcza stany gorączkowe różnego pochodzenia, głównie w przebiegu grypy, przeziębienia lub innych chorób zakaźnych, a także w przebiegu odczynu poszczepiennego.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*